završni rad
Prehrana sportaša
završni rad

Marija Banović (2014)
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Prehrambeno-tehnološki fakultet Osijek
Zavod za ispitivanje hrane i prehrane
Katedra za prehranu
Podaci o radu
NaslovPrehrana sportaša : završni rad
AutorMarija Banović
Voditelj/MentorMilena Mandić (mentor)
Sažetak rada
Za obavljanje tjelesne aktivnosti potrebne su nam osnovne hranjive tvari kao što su ugljikohidrati i masti koji služe kao gorivo, zatim proteini za izgradnju i održavanje mišićne mase, vitamini i minerali kao podrška metabolizmu i izgradnji tkiva, te voda kao medij u kojem se odvija metabolizam. Mišići su kao „spužva za ugljikohidrate“ jer su upravo oni najbolja hrana za punjenje mišića - brzo raspoloživo gorivo. Masti također mogu poslužiti kao gorivo za mišiće. Primarni su energetski izvor u slučaju mirovanja i treninga laganog intenziteta. Najbolja sportska prehrana sadrži adekvatne) količine proteina koji sudjeluju u izgradnji i popravku mišićnog tkiva, proizvodnji hormona te stjecanju imuniteta. Nakon vježbanja proteini pomažu u pojačavanju zamjene glikogena stimuliranjem akcije inzulina, dok aminokiseline iz proteina pomažu proces izgradnje i oporavka mišića. Vitamine možemo podijeliti u dvije skupine: topljivi u masti (A,D,E i K) te topljivi u vodi (B kompleks i C vitamin). Ako su zalihe vitamina i opskrba adekvatni, sportašima se ne preporučuje dodatno uzimanje vitamina. Od značajnijih minerala su željezo, cink i krom. Jedna od najvažnijih stvari kod sportaša je dovoljan unos vode i odgovarajuća hidratacija. Optimalna hidratacija sprječava brzo zamaranje, prekomjerno zagrijavanje tijela te prevenira grčeve. U današnje vrijeme korištenje različitih dodataka prehrani postaje sve modernije. Važno je napomenuti da dodatak prehrani nije nadomjestak ili zamjena uravnoteženoj prehrani, već dopuna prehrani!
Ključne riječisportaši makronutijenti mikronutrijenti
Naslov na drugom jeziku (engleski)Nutrition of sportsmen
Ustanova koja je dodijelila akademski/stručni stupanjSveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Prehrambeno-tehnološki fakultet Osijek
Ustrojstvena jedinica niže razineZavod za ispitivanje hrane i prehrane
Katedra za prehranu
MjestoOsijek
Država obraneHrvatska
Znanstveno područje, polje, granaBIOTEHNIČKE ZNANOSTI
Prehrambena tehnologija
Sigurnost i kvaliteta hrane
Vrsta studijasveučilišni
Stupanjpreddiplomski
Naziv studijskog programaPrehrambena tehnologija
Akademski / stručni nazivsveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) inženjer/inženjerka prehrambene tehnologije
Kratica akademskog / stručnog nazivauniv. bacc. ing. techn. aliment.
Vrsta radazavršni rad
Jezik hrvatski
Datum obrane2014-09-30
Sažetak rada na drugom jeziku (engleski)
To perform physical activity one needs basic nutrients like carbohydrates and fat which are used as fuel, proteins for muscle growth and conditioning, vitamins and minerals for metabolism and tissue construction support and water as medium in which metabolism occurs. Muscles are like „carbohydrates sponge“ because carbohydrates are the best food for muscle filling-quick fuel. Fat as well can serve as muscle fuel source. They are primary energy source in case of inactivity or low intensity training. The best sports diet contains adequate protein amounts which are involved in muscle tissue growth and repair, hormone production and immunity improvement. After workout, proteins stimulate insulin actions which leads to higher glycogen replacement, while amino acids from proteins help in muscle growth and repair. Vitamins can be devided in two groups: fat-soluble (A,D,E and K) and water-soluble (B complex and C). If vitamin supplies are adequate, it is not recommended for athletes to take additional vitamins. Among significant minerals are iron, zinc and chromium. One of the most important things for athletes is adequate hydration. Optimal hydration prevents quick fatique on exertion, body overheating and cramps. Diet supplements are very popular these days. It is impertant to note that supplements are not substitutes to balanced diet but addition to it!
Ključne riječi na drugom jeziku (engleski)athletes micronutrients macronutrients
Vrsta resursatekst
Prava pristupaRad u otvorenom pristupu
Uvjeti korištenja radahttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:109:421255
PohranioSanda Hasenay